2025

 
Ogłoszenie Przewodniczącego Komisji Egzminacyjnej do przeprowadzenia egzminu adwokackiego

 

Minister Sprawiedliwości, zgodnie z art. 78 ust. 8 oraz art. 78a ust. 1 ustawy Prawoo adwokaturze, wyznaczył następujące terminy przeprowadzenia egzaminu adwokackiego:

- 1 kwietnia 2025 r.  –  godz. 10.00 – część pierwsza (prawo karne),

- 2 kwietnia 2025 r.  –  godz. 10.00 – część druga (prawo cywilne lub rodzinne),

- 3 kwietnia 2025 r.  –  godz. 10.00 – część trzecia (prawo gospodarcze),

- 4 kwietnia 2025 r.  –  godz. 10.00 – część czwarta i piąta (prawo administracyjne i zasady wykonywania zawodu lub zasady etyki).

Egzamin adwokacki przeprowadzony zostanie w hali sportowej WSPIA Rzeszowska Szkoła Wyższa Budynek Collegium Securitatis (Budynek C) ul. Cegielniana 1, 35-310 Rzeszów.

Na egzamin należy stawić się w wyżej wskazanym miejscu punktualnie o godz. 8:30 - celem rejestracji i przeprowadzenia niezbędnych czynności poprzedzających rozpoczęcie egzaminu. 

 

Ponadto informuję, że:

  1. W miejscu rejestracji zdających oraz w pobliżu sali egzaminacyjnej obowiązuje zakaz przebywania osób towarzyszących, z wyjątkiem sytuacji, kiedy zdający wymaga pomocy w poruszaniu się oraz w przypadku zdających matek karmiących dziecko piersią (na czas przywiezienia dziecka do karmienia i odebrania dziecka po karmieniu).
  2. Podczas egzaminu nie będą zapewnione szatnie, a każdy zdający przechowuje swoje okrycie wierzchnie oraz walizki (torby) w obrębie swojego miejsca egzaminacyjnego.
  3. Na egzaminie zdający korzysta wyłącznie z własnego: sprzętu komputerowego, dozwolonych materiałów (tekstów ustaw, komentarzy i orzecznictwa), własnych przyborów piśmienniczych, papieru do sporządzania notatek, kalkulatora – organizator nie zapewnia tych materiałów i przyborów, każdy zdający winien je sobie zapewnić we własnym zakresie  i na własny użytek.
  4. Podczas egzaminu dopuszczalne jest korzystanie z instrukcji obsługi aplikacji AZEP, celowe jest zatem wydrukowanie i przyniesienie na egzamin tejże instrukcji.
  5. Obowiązuje zakaz użyczania między zdającymi materiałów i przyborów przyniesionych na egzamin.
  6. Zdający nie mogą wnosić na salę egzaminacyjną urządzeń służących do przekazu lub odbioru informacji, w tym telefonów komórkowych, tabletu, smartwatcha, i-poda itp., a Komisja Egzaminacyjna nie zapewnia ich przechowania. W przypadku wniesienia na miejsce przeprowadzenia egzaminu tego typu rzeczy, konieczne będzie ich pozostawienie poza salą egzaminacyjną, bez jakiegokolwiek dozoru, na wyłączne ryzyko zdającego.
  7. Podczas rejestracji konieczne jest okazanie przez zdającego dokumentu potwierdzającego tożsamość (dowodu osobistego lub paszportu).

 

Dodatkowo przypominam, że:

  1. Zdający, którzy wybrali możliwość rozwiązywania zadań przy użyciu sprzętu komputerowego, zobowiązani są sprzęt ten przynieść na egzamin we własnym zakresie. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zdających, czy sprzęt komputerowy, na którym zamierzają rozwiązywać zadania, spełnia wymagania techniczne, zdający powinni przed egzaminem, we własnym zakresie, skorzystać z pomocy informatyka. Zdający powinni również zadbać o to, aby baterie w ich komputerach były sprawne i naładowane, nie można bowiem wykluczyć zdarzeń losowych (np. burz), które uniemożliwią korzystanie z zasilania sieciowego.
  2. Minimalne wymagania, które powinien spełniać komputer zdającego dla prawidłowego działania aplikacji zamieszczone zostały na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Okręgowej Rady Adwokackiej w Rzeszowie – każdy zdający winien się z nimi zapoznać przed egzaminem i zabezpieczyć na własne potrzeby sprzęt komputerowy spełniający przedmiotowe wymagania. Proszę w szczególności zwrócić uwagę na konieczność odpowiedniego przygotowania komputera, w tym odinstalowania wszelkich programów antywirusowych (za wyjątkiem Windows Defender) i wyłączenia na dwa dni przed egzaminem kart sieciowych i wi-fi (ponowne włączenie może nastąpić dopiero po zakończeniu egzaminu w dniu 4 kwietnia 2025 r.). Wymagane jest, by zdający ok. 2 - 3 dni przed egzaminem (tak, by w razie problemów z działaniem Aplikacji możliwe było skorzystanie z pomocy informatyka) przetestowali wersję DEMO AZEP na sprzęcie komputerowym, z którego będą korzystali podczas egzaminu. Tylko właściwie przygotowany i spełniający wymogi techniczne sprzęt komputerowy zapewni prawidłowe działanie Aplikacji do zdawania egzaminu. Przygotowanie sprzętu komputerowego – zgodnie z parametrami, które zostały podane na stronie internetowej MS – jest obowiązkiem osób, które zadeklarowały taką formę rozwiązywania zadań.
  3. Zdający ponosi ryzyko utraty pliku zawierającego rozwiązane przez siebie zadanie z egzaminu przy użyciu sprzętu komputerowego. W razie zaistnienia jakichkolwiek problemów wyłączających możliwość sporządzania rozwiązania zadania przy użyciu własnego sprzętu komputerowego, zdający może w każdym momencie trwania egzaminu przystąpić do rozwiązywania zadania w formie odręcznej (należy fakt ten zgłosić Komisji Egzaminacyjnej), jednakże czas trwania danej części egzaminu nie ulegnie przedłużeniu (§ 9a ust. 6 rozporządzenia).
  4. Podczas rozwiązywania zadań w trakcie egzaminu adwokackiego zdający może korzystać z tekstów aktów prawnych i komentarzy oraz orzecznictwa tylko w formie papierowej (art. 78d ust. 11 ustawy prawo o adwokaturze). Zdający powinni przynieść te materiały we własnym zakresie. Teksty aktów prawnych i komentarzy nie mogą zawierać odręcznych notatek i zapisków. Jedynie dodatkowo, dla zabezpieczenia dostępu do aktów prawnych w razie potrzeby skorzystania z aktu prawnego, którego zdający nie posiadają przy sobie, na sali egzaminacyjnej będą znajdować się komputery z systemem informacji prawnej. Przewidywane jest jedno stanowisko (komputer + drukarka) na około pięć osób zdających. Niedopuszczalne jest posiadanie własnych materiałów, takich jak notatki, opracowania, wzory pism procesowych, jak też monografie, tezy z piśmiennictwa, czy kserokopie pism procesowych lub innych dokumentów pochodzących z akt konkretnych spraw sądowych.
  5. Zgodnie z treścią art. 41 § 1 k.p.a. w toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie swojego adresu, w tym adresu elektronicznego. Natomiast, stosownie do § 2 wyżej powołanego przepisu, w razie zaniechania obowiązku określonego w § 1, doręczenie pisma pod dotychczasowy adres będzie skuteczne prawnie.

 

Aplikacji do zdawania egzaminów prawniczych

Poniżej przedstawiamy instrukcję obsługi „Aplikacji do zdawania egzaminów prawniczych”, obowiązującej na egzaminie komorniczym, adwokackim
i radcowskim w 2025 r.

            Aplikacja skierowana jest do osób zdających egzamin komorniczy, adwokacki i radcowski w rozumieniu przepisów odpowiednio: ustawy z dnia 22 marca 2018 r. o komornikach sądowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1458), ustawy z dnia 26 maja 1982 r. – Prawo o adwokaturze (Dz. U. z 2024 r. poz. 1564) i ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 499).

Stosownie do treści § 11 ust. 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 16 kwietnia 2019 r. w sprawie przeprowadzania egzaminu komorniczego (Dz. U. z 2024 r. poz. 174), § 10 ust. 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie przeprowadzania egzaminu adwokackiego (Dz. U. z 2016 r. poz. 112 oraz z 2023 r. poz. 1549) oraz § 10 ust. 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie przeprowadzania egzaminu radcowskiego (Dz. U. z 2016 r. poz. 116 oraz z 2023 r. poz. 1548), zdający są uprawnieni do dokonania wyboru sposobu rozwiązywania zadań w formie odręcznej albo przy użyciu własnego sprzętu komputerowego.

          Pisemna informacja o wyborze sposobu rozwiązywania zadań winna zostać złożona przewodniczącemu właściwej komisji nie później niż 21 przed wyznaczonym terminem egzaminu.

Założenia dotyczące zamieszczenia wersji demonstracyjnej Aplikacji:

  • zapoznanie się zdających z funkcjonalnością aplikacji;
  • zebranie uwag celem poprawy funkcjonalności.

Aplikacja jest udostępniona w wersji demonstracyjnej i ze względów bezpieczeństwa posiada wyłączone zabezpieczenia oraz funkcję zapisu pracy.

Zabronione jest debugowanie, dekompilowanie i jakakolwiek ingerencja w kod programu.

Wersję finalną aplikacji zdający otrzymają przed rozpoczęciem egzaminów na nośnikach pamięci – pendrive (nośniki te zapewni Ministerstwo Sprawiedliwości).

Minimalne wymagania*, które powinien spełniać komputer zdającego dla prawidłowego działania aplikacji:

  • procesor Pentium 1 GHz lub jego odpowiednik;
  • 512 MB pamięci RAM (zalecane 1024MB);
  • system operacyjny: Windows 10;
  • zainstalowany program Microsoft .NET Framework 3.5 SP1[1];
  • 100 MB wolnego miejsca na dysku systemowym komputera;
  • wolny port USB;
  • konto użytkownika o prawach administratora lokalnego do komputera[2];
  • odinstalowany program antywirusowy (za wyjątkiem Windows Defender’a);
  • wyłączony wygaszacz ekranu;
  • opcja (schemat) zasilania ustawiona na funkcję „prezentacja” /„wysoka wydajność”[3];
  • zegar komputera ustawiony zgodnie z obowiązującą datą i czasem;
  • wyłączone aktualizacje automatyczne;
  • wyłączone karty sieciowe LAN i wi-fi.

Informacja dla zdających odnośnie do czynności, jakie są wymagane przed przystąpieniem do egzaminu:

  • wymagane jest odinstalowanie przez zdających - przed przystąpieniem do egzaminu - oprogramowania antywirusowego (za wyjątkiem Windows Defender’a) na sprzęcie komputerowym, z którego będą korzystali podczas egzaminu;
  • wymagane jest, by zdający 2 dni przed egzaminem wyłączyli karty sieciowe oraz wi-fi na sprzęcie komputerowym, z którego będą korzystali podczas egzaminu i nie włączali ich do czasu zakończenia egzaminu: adwokackiego i radcowskiego -  w dniu 4 kwietnia 2025 r., komorniczego – w dniu 10 kwietnia 2025 r.;
  • wymagane jest, by zdający ok. 2 - 3 dni przed egzaminem (tak, by w razie problemów z działaniem Aplikacji możliwe było skorzystanie z pomocy informatyka) przetestowali wersję DEMO AZEP na sprzęcie komputerowym, z którego będą korzystali podczas egzaminu

Informacja dla zdających odnośnie do czynności, jakie są wymagane po rozpoczęciu egzaminu:

  • zdający ma obowiązek przeprowadzić test działania aplikacji AZEP w pełnej wersji na swoim komputerze;
  • test ma polegać na sprawdzeniu, czy rezultat prac prawidłowo zapisuje się na pendrive. W tym celu należy:
    1. uruchomić aplikację, następnie w polu „WPISZ KOD Z KOPERTY należy wprowadzić dla celów testowych: „TEST;
    2. przez około 2 minuty należy wprowadzać niezależny tekst;
    3. wybieramy „KONIEC” i potwierdzamy zakończenie egzaminu testowego;
    4. weryfikujemy zapisaną pracę, która powinna znajdować się katalogu AZEP na pendrive. W katalogu wyszukujemy plik z rozszerzeniem .pdf.
  • kryteria powodzenia/niepowodzenia testu:
  1. negatywny wynik – plik w formacie pdf nie istnieje albo istnieje, ale nie zawiera treści wprowadzonej podczas testu;
  2. pozytywny wynik –plik w formacie pdf istnieje i zawiera treść wprowadzoną podczas testu;
  • w przypadku negatywnego wyniku testu zdający ma obowiązek zgłosić to Przewodniczącemu Komisji. W razie braku dostępu do innego prawidłowo skonfigurowanego komputera zdający winien przystąpić do rozwiązywania zadania odręcznie;
  • w przypadku pozytywnego wyniku testu zdający oczekuje na dalsze instrukcje od Przewodniczącego Komisji.

 

Informacja dla zdających po przeprowadzeniu egzaminu w danym dniu:

  • wymagane jest, aby po przeprowadzeniu egzaminu komputer pozostał w takim samym stanie, w jakim był w pierwszym dniu egzaminu (wyłączone karty sieciowe oraz
    wi-fi);
  • niezastosowanie się do wymagań może spowodować, że w kolejnych dniach aplikacja AZEP może działać nieprawidłowo;
  • w kolejnych dniach nie przewiduje się testów działania aplikacji AZEP przed rozpoczęciem egzaminu.

Uwagi:

  • Aplikacja nie może być uruchamiana na maszynach wirtualnych.
  • Na egzaminie dopuszczalne jest korzystanie z myszek i klawiatur przewodowych.
  • Ekrany dotykowe na czas egzaminu zostaną zablokowane przez aplikację.

* Minimalne, przetestowane wymagania komputera, przy których aplikacja pracuje prawidłowo. Należy mieć na uwadze, że zainstalowane na komputerze zdającego i pracujące
w tle inne aplikacje mogą spowolnić działanie aplikacji egzaminacyjnej, dlatego sugeruje się odinstalowanie zbędnych aplikacji na czas trwania egzaminu.

W celu rozpoczęcia testowania „Aplikacji do zdawania egzaminów prawniczych” należy:

  • Pobrać plik DEMO.zip
  • Rozpakować plik DEMO.zip na dysku lokalnym komputera
  • Uruchomić plik START.exe z katalogu AZEP

 


[1] Microsoft.NET 3.5 SP1 jest domyślnie zintegrowany jako składnik systemu Windows 7.
W przypadku nowszych systemów takich jak: Windows 8, Windows 8.1, Windows 10 środowisko .NET instaluje się automatycznie podczas pierwszego uruchomienia aplikacji opartej o ww. środowisko.

Uruchomienie wersji DEMO świadczy o zainstalowaniu właściwej wersji środowiska.NET.

[2] Aby sprawdzić czy zalogowany użytkownik posiada uprawnienia administratora lokalnego do komputera należy w linii poleceń wykonać komendę net user %username% i sprawdzić czy na wyświetlonej liście znajduje się następujący wpis „Członkostwa grup lokalnych *Administratorzy”.

[3] Komputer powinien być skonfigurowany w taki sposób aby w przypadku bezczynności
nie używał funkcji wstrzymywania systemu (tryb uśpienia) i wygaszacza ekranu.

Materiały

Demo AZEP
Instrukcja użytkownika - AZEP v. 2.4

Komunikat
egzamin adwokacki w 2025 r.

 

  1. Informujemy, że 20 grudnia 2024 r. na stronach Ministerstwa Sprawiedliwości ukazało się oficjalne ogłoszenie o egzaminie adwokackim, który odbędzie się w dniach 1-4 kwietnia 2025 r. W ogłoszeniu określone zostały terminy składania wniosków o dopuszczenie do egzaminu adwokackiego:
  • w terminie do dnia 15 lutego 2025 r. - przez osoby, o których mowa w art. 66 ust. 2 ustawy - Prawo o adwokaturze oraz
  • w terminie do dnia 11 marca 2025 r. - przez osoby, które odbyły aplikację adwokacką.

Zgodnie z art. 57 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2020 r. poz. 256, z późn. zm.), jeżeli koniec terminu do wykonania czynności przypada na dzień uznany ustawowo za wolny od pracy lub na sobotę, termin upływa następnego dnia, który nie jest dniem wolnym od pracy ani sobotą.

  1. Zgodnie z treścią art. 78a ust. 2 ustawy – Prawo o adwokaturze, wniosek o dopuszczenie do egzaminu adwokackiego aplikanci adwokaccy składają do komisji egzaminacyjnej na obszarze właściwości okręgowej rady adwokackiej, w której odbyli aplikację adwokacką. Osoby uprawnione do przystąpienia do egzaminu adwokackiego bez odbycia aplikacji składają wniosek do komisji egzaminacyjnej na obszarze właściwości okręgowej rady adwokackiej właściwej ze względu na ich miejsce zamieszkania, a w przypadku braku miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - do wybranej komisji egzaminacyjnej.

Egzamin adwokacki zostanie przeprowadzony przez komisje egzaminacyjne mieszczące się w siedzibach okręgowych rad adwokackich w:

IX. Rzeszowie ul. Litewska 4/8, kod 35-302, dla obszaru właściwości Okręgowej Rady Adwokackiej w:

Rzeszowie obejmującej swym zasięgiem działania powiaty: bieszczadzki, brzozowski, jarosławski, jasielski, janowski, kolbuszowski, krośnieński, leski, leżajski, lubaczowski, łańcucki, mielecki, niżański, opatowski, przemyski, przeworski, ropczycko-sędziszowski, rzeszowski, sanocki, sandomierski, stalowowolski, staszowski, strzyżowski, tarnobrzeski i miasta na prawach powiatu: Krosno, Przemyśl, Rzeszów i Tarnobrzeg.

  1. Wnioski należy adresować do:

Komisji Egzaminacyjnej                               

do przeprowadzenia egzaminu adwokackiego

przy Ministrze Sprawiedliwości

z siedzibą w Rzeszowie

ul. Litewska 4 / 8

35– 302 Rzeszów

 

  1. Opłata egzaminacyjna wynosi 3 266,20 zł (słownie: trzy dwieście sześćdziesiąt sześć 20/100 złotych)

Opłata powinna być wniesiona na rachunek Ministerstwa Sprawiedliwości (Al. Ujazdowskie 11, 00 - 950 Warszawa) w Narodowym Banku Polskim konto nr 77 1010 1010 0400 1922 3100 0000, a tytuł przelewu powinien zawierać "imię i nazwisko zdającego – opłata za egzamin adwokacki w 2025 r. "

 

  1. Do wniosku o dopuszczenie do egzaminu adwokackiego należy dołączyć
  1. przypadku osób, które odbyły aplikację adwokacką::
  • oryginał dowodu uiszczenia opłaty za egzamin adwokacki.
  • zaświadczenie o odbyciu aplikacji adwokackiej – zaświadczenia otrzymali wszyscy aplikanci, którzy w dniu 31 grudnia 2024 r. zakończyli trzyletnią aplikację adwokacką. Zaświadczenia znajdują się już  w aktach osobowych aplikantów (nie będą wysyłane).  

 

  1. W przypadku osób, o których mowa w art. 66 ust. 2 ustawy – Prawo o adwokaturze odpowiednio:
  • kwestionariusz osobowy,
  • życiorys,
  • dokument zaświadczający uzyskanie stopnia naukowego doktora nauk prawnych,
  • kopię dokumentu potwierdzającego ukończenie wyższych studiów prawniczych
    w Rzeczypospolitej Polskiej i uzyskania tytułu magistra lub zagranicznych studiów prawniczych uznanych w Rzeczypospolitej Polskiej,
  • dokumenty zaświadczające co najmniej 4-letni okres zatrudnienia, o którym mowa w art. 66 ust. 2 pkt 2 ustawy – Prawo o adwokaturze, na stanowiskach referendarza sądowego, starszego referendarza sądowego, asystenta prokuratora lub asystenta sędziego, a w przypadku osób, które były zatrudnione w Sądzie Najwyższym, Trybunale Konstytucyjnym lub w międzynarodowym organie sądowym, w szczególności w Trybunale Sprawiedliwości Unii Europejskiej lub Europejskim Trybunale Praw Człowieka i wykonywały zadania odpowiadające czynnościom asystenta sędziego – również dokumenty określające zakres ich obowiązków,
  • dokumenty zaświadczające co najmniej 4-letni okres wykonywania na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych ze świadczeniem pomocy prawnej przez adwokata lub radcę prawnego w kancelarii adwokackiej, zespole adwokackim, spółce cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, o których mowa w art. 4a ust. 1 ustawy – Prawo o adwokaturze, lub kancelarii radcy prawnego, spółce cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych,
  • dokumenty zaświadczające co najmniej 4-letni okres zatrudnienia w urzędach organów władzy publicznej i wykonywania wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych ze świadczeniem pomocy prawnej na rzecz tych urzędów,
  • dokument zaświadczający o ukończeniu aplikacji legislacyjnej oraz dokumenty zaświadczające co najmniej 4-letni okres zatrudnienia w urzędach organów władzy publicznej lub w państwowych jednostkach organizacyjnych i wykonywania wymagających wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związanych z tworzeniem projektów ustaw, rozporządzeń lub aktów prawa miejscowego,
  • dokument zaświadczający uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu sędziowskiego, prokuratorskiego, notarialnego lub komorniczego,
  • dokumenty potwierdzające zatrudnienie na stanowisku radcy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej,
  • oryginał dowodu uiszczenia opłaty za egzamin adwokacki,
  • 3 zdjęcia zgodnie z wymaganiami obowiązującymi przy wydawaniu dowodów osobistych.

 

C. Dodatkowo, wszystkie osoby przystępujące do egzaminu, wraz z wnioskiem zobowiązane są do złożenia:

  1. Informacji o wyborze sposobu rozwiązywania zadań podczas egzaminu adwokackiego  (pisemna informacja o wyborze sposobu rozwiązywania zadań winna zostać złożona przewodniczącemu właściwej komisji nie później niż 21 dni przed wyznaczonym terminem egzaminu).
  2. Oświadczenia o akceptacji warunków związanych z użyciem własnego sprzętu komputerowego w trakcie egzaminu adwokackiego.
  3. Oświadczenia o zapoznaniu się z klauzula informacyjną (RODO).
  4. Klauzuli informacyjnej o przetwarzaniu danych osobowych osób przystępujących do egzaminu adwokackiego.

 Wzory dokumentów zamieszczone zostały poniżej  - prosimy o niedokonywanie jakichkolwiek zmian redakcyjnych w załączonych formularzach.

0._wniosek_o_dopuszczenie_do_egzaminu_adwokackiego

1._informacja_o_wyborze_sposobu_rozwiazywania_zadan_-_2025

2._oswiadczenie_o_akceptacji_warunkow_zwiazanych_z_uzyciem_wlasnego_sprzetu_komputerowego_-_2025

3._oswiadczenie_-_klauzula_informacyjna_rodo

4._klauzula_informacyjna_rodo

5._kwestionarusz_osobowy_-_wzor_dla_osob_bez_aplikacji